Tisztelt
Alapvető Jogok Biztosa!
Tisztelt Dr.
Szabó Máté Úr!
A
fizetőparkolást szabályzó 1988. évi I. törvény a
közúti közlekedésről,
valamint a Budapest főváros közigazgatási területén a
járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és
az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló 30/2010. (VI. 4.)
Főv. Kgy. rendelet, nem felelnek meg az 148/B/2005
Megsemmisítő A.B. határozatban kifogásoltaknak. Tisztelettel kérnénk
az alábbi részletezett indoklásaink szerint kifogásainkat az Alkotmánybíróság
elé terjeszteni. A fizetővárakozási rendszer jelenlegi formája nem a
forgalomszabályzást, hanem bevételi forrást szolgálja. Amit az
alkotmánybíróság már szintén kifogásolt egyszer. A területek indokolatlanul
terjednek, lakótelepi, és külvárosi családi házas övezetekben is. A díjak
világviszonylatban is a legmagasabbak. A gyakorlatban az emberség teljes
hiánya jellemzi a rendszert, sőt igen agresszívan büntetnek,
kerékbilincselnek korházak, rendelők közelében, még törvénytelenül is. A
visszaélések, csalások, pazarlások, aránytalan értékek végrehajtásának
botrányaival napi szinten tele a sajtó. Az A.B. már a 25 szörös pótdíjazást
is aránytalannak ítélte, miközben már 40 szereset számolnak fel, és még egyéb
mondvacsinált költségekkel is terhelik az autósokat. Egyesületünk
elektronikus levelezésére is napi rendszerességgel érkeznek a panaszos
levelek. Észrevételeinket továbbítottuk már a Főpolgármester úrnak, a BKK
igazgatójának, kerületi polgármestereknek. Általában semmi válasz, vagy
tagadás a reakció!
Az Önök hivatala is sok esetben kifogásolta már a
fent említett parkolási rendszer működését, aminek nagy részét szintén nem
vették tudomásul illetékeseink.
Tisztelettel kérnénk hatálytalanítani
a Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének
egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek
tárolásának szabályozásáról szóló 30/2010. (VI. 4.) Főv. Kgy. rendeletet, valamint a 1988. évi I. törvényt a közúti
közlekedésről.
Valamint kérjük hatálytalanítani a
fővárosi kerületi önkormányzatok által alkotott fizető várakozási rendet
szabályzó összes rendeletet. Mivel a 1988. évi I. törvény a közúti
közlekedésről, az alábbiakban pirossal kiemelt részeknél határozottan
kijelenti, hogy a fővárosban csak a fővárosi önkormányzat szabályozhatja
rendeletben a fizető várakozást.
„1988. évi I. törvény a közúti
közlekedésről 15/A. § (1) Az állami
tulajdonban álló terek, parkok és egyéb közterületek vonatkozásában a kormány
rendeletében, a helyi önkormányzat (fővárosban: a fővárosi önkormányzat)
tulajdonában álló helyi közutak, a helyi önkormányzat tulajdonában álló
közforgalom elől el nem zárt magánutak, valamint terek, parkok és egyéb közterületek
vonatkozásában a helyi önkormányzat (fővárosban: a
fővárosi önkormányzat) rendeletében -
forgalomszervezési, valamint a 13. § (2) bekezdésében meghatározott indokok
alapján, az e törvényben meghatározott keretek között - kijelölhet olyan
várakozási övezetet, illetve várakozási övezeten kívül eső olyan várakozó
helyet (a továbbiakban együtt: várakozási terület), amelynek a három vagy
annál több kerekű járművel történő, várakozási célú használatáért várakozási
díjat kell fizetni (a továbbiakban: díjfizetési kötelezettség)… (4) A
várakozási díj mértékét a helyi önkormányzat (fővárosban
a fővárosi önkormányzat) rendeletében egy
órára vonatkozó várakozási díjként határozza meg. A várakozási díj mértékének
meghatározása során figyelemmel kell lenni a szolgáltatás és
ellenszolgáltatás egyenértékűségére. A várakozási díjat úgy kell
megállapítani, hogy legalább a ráfordításokra és a működéshez szükséges
kiadásokra fedezetet biztosítson. A várakozási díj mértékét a várakozási
terület jellemzői, így különösen: a várakozási terület településen belüli
adottságai, infrastruktúra, különböző fizetési lehetőségek biztosítása,
figyelembevételével kell meghatározni. 15/A. § (8) A helyi
önkormányzat (fővárosban a fővárosi önkormányzat) rendeletében megállapíthatja a várakozási területen a
díjköteles várakozás megengedett leghosszabb időtartamát, amely nem lehet egy
óránál kevesebb.”
Indoklás: A fent említett rendelet illetve
törvény, a közúti közlekedésben betarthatatlan, és ezáltal sérti az autót
használók alkotmányos jogait, visszaélésre ad lehetőséget az üzemeltetőknek,
és nem felel meg az Alkotmánybíróság 148/B/2005 számú megsemmisítő
határozatában kifogásoltaknak az alább ismertetettek szerint:
30/2010. (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelet kifogásai:
- 8. § (1) / a) A jegyváltásra nem ad időt. Amíg a parkolóóráig
elmennek jegyet váltani az emberek, megpótdíjazzák őket,
hiszen a jegyváltásra előírt „haladéktalan„ idő jogilag és
gyakorlatilag értelmezhetetlen.
b) Ugyanez a „haladéktalan” időmeghatározás a mobilfizetés
esetében is értelmezhetetlen. Hiszen a mobilfizetés esetén is el
kell menni a jegykiadó automatáig, mert csak ott van feltüntetve a
körzetenként változó bejelentkező szám.
- 10. § (1)
Lakossági várakozási hozzájárulást, 17. § (1) Lakossági behajtási-várakozási
hozzájárulást szabályozza, és az a) pontban egy darab gépjárműre korlátozza.
Ez a korlátozás sérti a területen lakók alapvető jogait, hiszen egy
többgenerációs családban a XXI. században természetes lehet, hogy a szülők és
a gyerekek is egy lakcímen több autót is kell használjanak. A várakozási
övezeten belül lakók életminőségét, mozgásszabadságát, és munkavégzését
alapvetően határozza meg az autótartás. Épp ezért a lakóhelyen való ingyenes
várakozási lehetőség nem adható, hanem alapvető jog kell legyen, és sem
kezelési költség, sem semmiféle költség felszámolása, darabszám korlátozása
ne lehessen indokolt az engedély kiadásához.
- 48. § (3)
Az érvényes jegy bemutatását 5 naptári napra korlátozza, ami nem életszerű,
hiszen ha az autós épp nyaralási, vagy munkavégzési utazás előtt kapja az
indokolatlan pótdíjazást, általában 5 napon belül nincs lehetősége a jegyet
bemutatni. Ráadásul a …… törvény az értesítő feladását 60 napon belül rendeli
el. Honnan tudná a pótdíjazásról nem is értesült autós, hogy a jegyét 5 napon
belül be kéne mutatnia. A szélvédőre helyezett értesítő csomag kézbesítése
bizonytalan, és nem elfogadható, épp ezért az Ombudsman is kifogásolta.
Az értesítő
feladására előírt 60 munkanap lenne az indokolt korlátozás ebben az esetben.
A parkolójegy
bemutatás lehetőségének, vagy a mobiltelefonos parkolási díjfizetés igazolás
bemutatás lehetőségének havonkénti egyszeri bemutatási lehetőség korlátozása,
vagy a tartozáshoz igazított jóváírási feltétel, az üzemeltető részére
visszaélési lehetőséget ad, a jogtalanul pótdíjazott autósnak meg sérti
alapvető jogait. Hiszen az érvényes jegy akkor is érvényes, ha bármi okból
havonta többször is indokolatlanul pótdíjazták!
- 6.
számú melléklet a 30/2010. (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelethez „A parkolásüzemeltetési rendszer feltételei:
III. Technikai feltételek: 1. Jegykiadó automaták: a) a várakozóhelyek
80%-ától 50 méteren belül elérhetőek,” A rendelet ebben az esetben nem
határoz a maradék 20 %-os területről! A gyakorlatban ezen területeken akár kilométerekre
is lehet az automata, ami szintén a betarthatatlanságra mutat, hiszen nem
lehet ezekben az esetekben oda-vissza megtenni az utat pótdíjazás nélkül, és
a díjat fizetni szándékozó autós nem is tudja, merre induljon el megváltani a
jegyet, ha nincs látótávolságban automata.
- 30/2010. (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelet továbbra sem szabályozza a
vis maior esetét, illetve az orvosi vészhelyzet esetét, amit már az
A:B. megsemmisítő határozata is alkotmányellenes mulasztásnak
ítélt az alábbiakban:
„ 148/B/2005 Megsemmisítő A.B. határozat alkotmányellenesen
mulasztja el a vis maior esetének szabályozását.
Álláspontja értelmében ugyanis az Alkotmány 2.
§(1) bekezdését sérti a díjfizetés alóli mentesség lehetőségének
hiánya, amennyiben az üzemben tartó tőle független esemény
miatt nem tudja elhagyni a várakozási övezetet. Ugyancsak a
jogállamiság elvébe ütközik az egészségügyi szükséghelyzet
szabályozásának elmaradása, mivel ez azt eredményezi, hogy a
vezetésre alkalmatlan állapotban lévő személyt szállító
gépkocsi-használó egyidejűleg köteles megfizetni a várakozási
díjat és orvosi ellátáshoz juttatni betegét.”
- Az övezethatárokon előfordulhat, hogy látótávolságban nem a
várakozóhely szerinti jegyváltó automata van, és a 30/2010. (VI. 4.)
Főv. Kgy. rendelet nem rendelkezik ezekben az esetekben a jegy
elfogadásáról. Amit a 148/B/2005 Megsemmisítő A.B.
határozat az alábbiak szerint reklamált: „Ugyanakkor az Ör.2.
nem rendezi azt a helyzetet, amikor a gépkocsi használója
az övezethatárokon elhelyezett, de nem a várakozási helyet
üzemeltető cég automatájánál teljesíti díjfizetési
kötelezettségét.”
- Az 148/B/2005 Megsemmisítő A.B. határozat az alábbiak
szerint reklamálta, hogy a pótdíjazásban részt vevő eszközök
nincsenek a mérésügyi törvény alapján hitelesítve.
A 30/2010. (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelet ezt továbbra sem írja elő!
A.B: „Az indítványozó aggályosnak tartja azt is, hogy a
pótdíjazás, mint jogkövetkezmény alapvetően az
időmúláshoz kötött. Ezért az üzemeltető társaság hiteles, azaz a
mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény, valamint annak
végrehajtására kiadott kormányrendelet alapján hitelesített
jegykiadó készülék, és adatrögzítő berendezés birtokában lehet
csak abban a helyzetben, hogy „joghatással járó mérést” tudjon
produkálni. Az önkormányzati jogalkotó tehát mulasztást
követett el akkor, amikor nem írta elő az üzemelétetők számára
hitelesített óraművek alkalmazásának kötelezettségét.”
- 48. § (4) A
kerékbilincs alkalmazása, az elszállítás indokolatlan túlszankcionálás, és
többszöri büntetés, akkor is, ha a kerékbilincselés költségeit szerelési
költségnek keresztelik át. A gyakorlatban a
várakozási övezetben ( 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti
közlekedés szabályairól 41. § e/2. „Várakozási övezet (zóna)”
112/d.
ábra ) is alkalmazzák a kerékbilincselést a várakozási díj
nem
fizetése esetén. Holott az 1999. évi LXIII. törvény a
közterület-felügyeletről
20. § csak a
védett, vagy korlátozott várakozási övezetben engedélyezi a
kerékbilincselést. „(6) Ha a korlátozott várakozási övezetben
díjfizetés
nélkül várakozó,
a kiemelten védett, védett vagy korlátozott várakozási övezetben érvényes
engedély nélkül elhelyezett, illetve a közterületen szabálytalanul
elhelyezett jármű balesetveszélyt nem jelent, és a forgalmat nem akadályozza,
rögzítésére - a jármű elszállításáig vagy további intézkedésig - a felügyelő
kerékbilincset alkalmazhat.” A kresz, 1/1975.
(II. 5.) KPM-BM együttes rendelet egyértelműen és határozottan
megkülönbözteti, valamint külön táblával is jelzi a várakozási övezetet, és a
korlátozott, vagy kiemelten védett várakozási övezetet.
„Várakozási
övezet
(zóna)”
c) „Korlátozott várakozási övezet
112/d.
ábra
(61/a. ábra);
Tehát
ezekben az esetekben, az átlagos fizetős övezetekben a kerékbilincselés
jogtalan!
1988. évi I. törvény a közúti
közlekedésről kifogásai.
-
1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről1 15/A. § A törvény a minimálisan fizetendő
várakozási díjat 15, 30 percben határozza meg. Ebben az esetben ha valaki
5-10 percre várakozik, kénytelen akkor is 15 percre jegyet vásárolni, ami
indokolatlan többletköltség, nem arányos az igénybe vett idővel, és jogtalan haszonhoz
jutatatja az üzemeltetetőt. A d) pontban az aránytalanság még nagyobb, hiszen
ott egész órára van meghatározva ez az összeg. (7) A minimálisan fizetendő
várakozási díj az adott várakozási területen érvényes egy órai díj alapján
számított, a) jegykiadó automatából váltott jegy, sorompóval biztosított
parkoló esetén 15 percnek megfelelő összeg, b) mobiltelefonos parkolási
díjfizetési rendszer használata esetén 15 percnek megfelelő összeg, kivéve,
ha a díjfizetés leállítására irányuló kérés a díjfizetés megkezdése utáni
első percben megtörténik, c) előre váltott és a gépjárművezető által
érvényesített jegy esetén 30 percnek megfelelő összeg, d) kézi
díjbeszedés esetén egy órának megfelelő összeg.
- 148/B/2005 Megsemmisítő A.B. határozat már a 25 szörös emelkedést is túlzónak találta, ami a jelen törvényben már negyvenszeres. Ráadásul a tisztelt parkolási cégek még mindenféle egyéb költségeket számolnak fel, például ügyviteli költség néven. Holott a 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről 15§ 3) hogy a várakozási díj és a pótdíj után késedelmi kamat nem követelhető. Amivel a törvényalkotónak az volt a szándéka, hogy a pótdíjon felül ne legyenek egyéb felszámolható költségek.
15/C.
§ „(2) A pótdíj összege a pótdíj kiszabásának napját követő 15
napon belüli befizetés esetén az adott napon belül díjköteles időszakra és
további két órai várakozásra számított várakozási díj, 15 napon túli
befizetés esetén az egy órai várakozási díj negyvenszerese.”
A.B: „Ebben a konstrukcióban azonban értelmezhetetlen a
díjkülönbözeten túl fizetendő pótdíj magánjogi karaktere,
különös tekintettel annak az Ör.1. 28. § (3) és (4) bekezdése
szerinti mértékére. Az Ör.1. szerinti, a díj huszonötszörösét
kitevő mértékű pótdíj nem áll arányban a szolgáltatás
értékével, feltűnően nagy értékkülönbözetet eredményez.
Indokolása szerint az Ör. 17. § (1)”
- 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről1 9/D. §29 (3)31
A járművek helyi közutakon, a helyi önkormányzat tulajdonában
álló közforgalom elől el nem zárt magánúton, valamint tereken,
parkokban és egyéb közterületeken történő várakozása a
tulajdonos, illetve az Ötv. 9. § (5) bekezdésben meghatározott
szolgáltató és a várakozási terület igénybevevője közötti
polgári jogi jogviszonyt ír elő. Holott az 148/B/2005
Megsemmisítő A.B. határozat egyértelműen közjogi jogviszonyt
következtet: „Az indítványozók álláspontja szerint a parkolás
a közterület közlekedési célú használatának minősül, és mint
ilyen közjogi és nem magánjogi jogviszonyt keletkeztet a
gépjármű használója, valamint a fővárosi önkormányzat
között………. A díj- és pótdíjfizetési kötelezettség
elmulasztásának konzekvenciáit ezért a közigazgatási
jogviszony sajátosságaira tekintettel, a
közigazgatási eljárás keretei között kell levonni.”
Véleményünk szerint az ügyfélszolgálat jelenlegi reklamációs
gyakorlata is aggályos és jogsértő. Hiszen első fokon az
ügyfélszolgálaton az az alkalmazott bírálja el a reklamációt, aki a
büntetésben anyagilag érdekelt üzemeltető alkalmazásában áll!
Másodfokon a helyi jegyző szintén az üzemelést végző, és a
bevételben érdekelt önkormányzat alkalmazottja. A gyakorlati
panaszok azt igazolják, hogy a jegyző rendszeresen visszadobja a
panaszt a már egyszer rosszul ítélkező ügyfélszolgálatra.
Indokolt lenne,
az ítélőtáblához hasonlóan, a témában érdekelt civilekből, és jogi
szakemberekből álló független bizottság felállítása, akik az ügyfélszolgálat
által hibásan, vagy sehogy sem elbírált eseteket a bírósági eljárás előtt
megvizsgálnák.
Adatvédelmi
aggályosság!
A
szélvédőre helyezett postai csekk feladásakor, a posta szabályzata szerint ki
kell tölteni a nevet és címet! Azonban ezzel akaratunk ellenére is meg kell
adjuk a parkolási üzemeltető cégnek a rendszámhoz tartozó adatainkat! Amiket
amúgy csak akkor kérdezhetnének le törvényes keretek közt, ha a pótdíjat nem
fizetnénk be, és az eljárás tovább fokozódna. Ebben az esetben módosítani
kéne a postai szabályokat, hogy elfogadják a csekket akkor is, ha csak a
rendszámot írják rá azonosítóként.
Budapest, 2013.
január.
|
http://empamo.gportal.hu/gindex.php?pg=35101222&nid=6340085
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése